Japans borduren in Keulen

Na mijn vorige blogje over de tentoonstelling 'Jeanny pakt uit!' (klik hier, klikker de klik) ging mijn blog door het plafond. Wow, dat had ik echt niet verwacht! Dit blogje alleen kreeg zelfs meer bezoekers dan mijn eerste en tweede blogje samen. Wie had dat gedacht?! Iedereen ontzettend bedankt voor je enthousiasme en een warm welkom aan alle nieuwe lezers!

In dit blogje staat Japans borduren centraal. Na Leeuwarden en Goes had ik de smaak te pakken ;) Op naar Keulen (Duitsland) voor een driedaagse cursus Japans borduren. Ik volg al een aantal jaren les in deze prachtige en veelzijdige techniek bij Beate Pietzsch. Neem gerust eens een kijkje op haar website, klik hier (klikker de klik). Je gelooft je ogen niet, zo mooi :)

De basis van Japans borduren bestaat uit 10 fasen. Elke fase bestaat uit verschillende werkstukken waaruit je er één kiest.

Hieronder vind je mijn eerste werkstuk 'Hanazume'. Ja, ik maak ook wel eens iets af ;)


Deze krans van bloemen en bladeren neemt je mee door de verschillende seizoenen. Na werkstuk 1 kwam werkstuk 2: Sensu. Deze prachtige waaier heb ik in deze cursus kunnen afmaken (lees: ik weet hoe ik dit werkstuk thuis verder kan afmaken ;)) In dit werkstuk zitten veel verschillende technieken die in de volgende fasen worden geperfectioneerd. In ieder geval: ik ga een poging wagen ;)


Ook heb ik een hele interessante techniek geleerd om een geborduurd gedeelte te beschermen, zonder dat je de kleur verliest.


Maar dat was natuurlijk nog niet genoeg voor leergierige ikke ;) Ik mocht zelfs beginnen met het volgende werkstuk: Embroidery Sculpture. In deze vierde fase wordt het Japans goudwerk verder uitgediept. Wow, lekker moeilijk :) Hieronder vind je mijn eerste voorzichtige stapjes. 


Het zal je niet verbazen dat ik weer enorm heb genoten in Keulen. De dagen vlogen voorbij! Beate bedankt, ik hoop nog veel en lang van je te mogen leren :)

Dan zijn we al weer aan het einde van dit blogje. Bij een blogje hoort natuurlijk een leuke afsluiting. Ik heb mijn hersens eens gepijnigd over een leuke afsluiting. Ik zie namelijk de meest waanzinnige afsluitingen voorbij komen in blogland zoals 'Remember; Better finished than perfect!' van onze Juud. Dat werkt toch inspirerend! Na wikken en wegen ben ik op het volgende gekomen. Bedoelt als een knipoog naar de digitale wereld, waarin we leven:

Handwerken crasht niet
Het heeft altijd bereik 
En de accu is ook nooit leeg :)

Laat gerust weten wat je ervan vindt, alle reacties zijn welkom. 

Tot de volgende keer maar weer!


Reacties

Anoniem zei…
Je boft dat je les mag krijgen van zo'n goede lerares.
Het is een prachtige, verfijnde techniek. Het gebruikte materiaal is erg mooi, net als de kleuren.
Het is wel iets voor fijnproevers en vooral voor doorzetters!
Jouw werk ziet er mooi strak uit. Ga vooral zo door!
Groetjes van assistent Mrt.
muskaan zei…
Your embroidery is spectacular and the stitches are so perfect. I admire Japanese embroidery - such fine, detailed work. Will enjoy seeing your progress on these pieces :-)

Populaire posts van deze blog

Kralenbeursje breien

Workshop Hardanger

Stapjes op videogebied