Kralenbeursje breien

Als eerste bedankt voor jullie reacties op mijn slogan:

Handwerken crasht niet
Het heeft altijd bereik 
En de accu is ook nooit leeg :)

Conclusie: het is een blijvertje!

Na mijn reisje naar Keulen was het tijd om het weer wat dichterbij huis te zoeken ;)
 Op zaterdag 24 juni heb ik de workshop 'Kralenbeursje breien' gevolgd van Anna Boer - van der Molen bij Quilt en Meer in Driebergen. Klik hier (klikker de klik) om eens een kijkje te nemen welke cursussen en workshops Quilt en Meer nog meer biedt.

Zal ik je eens een geheimpje verklappen? Ik heb een 'lichte' kralentik (lees: besmet met het ekstervirus ;)). Als liefhebber van ambachtelijke traditionele handwerktechnieken droomde ik ervan om eens te leren hoe je een kralenbeursje breidt. Je weet wel zo'n kralenbeursje die aan een prachtige zilveren beugel zit. 


Wie smelt daar niet van? Maar zoals met veel van dit soort handwerktechnieken: wie wil je het leren en wanneer krijg je de kans? Dus toen ik lucht kreeg van deze workshop, heb ik deze kans met beide handen aangegrepen. Wat bleek? Anna is een leerling van Sietske van Velze. De vader van Sietske had een juwelierszaak in Rijsenburg bij Driebergen. Sietske heeft een voorliefde van kralenbeursjes met antieke zilveren beugels. Driemaal raden waar Sietske haar antieke zilveren beugels kocht? Handig zo'n vader :) Sietske heeft inmiddels een kleine 200 kralenbeursjes gebreid. Wow! Dan heb ik nog wel effe te gaan ;)

Maar genoeg gedroomd: beginnen bij het begin. Het kralentasje dat centraal stond in deze workshop laat een prachtig viooltje zien. Wat blijft dat toch een mooi bloemetje. Dat begon dus al goed!



De eerste stap naar het kralentasje was het oprijgen van de kralen op de draad met een hele handige naald: een 'big eye needle'. Nog nooit zoiets gezien! Nou inderdaad het oog beslaat zo'n beetje de hele naald, dat noem ik nog eens een groot oog (big eye). Ik heb nog nooit zo makkelijk de draad door de naald gehaald, appeltje eitje ;)


Ik vond het rijgen van de kralen al leuk :) Anna gebruikt Miyuki kralen. Ik ben dol op kralen uit Japan. Miyuki en Toho kralen hebben een prachtige glans en zijn perfect van vorm, kraal na kraal. Een adresje waar je deze kralen kan kopen is WirWar Kralen in Hazerswoude Rijndijk. Deze winkel is meer dan de moeite waard om eens te bezoeken. Wel een waarschuwing vooraf: portemonnee inleveren ;) Meer info over WirWar Kralen vind je hier (klikker de klik).

Anna had voor elke cursist al driekwart van het patroon geregen. Dit betekent dat ze ruim een dag bezig is geweest met alleen maar rijgen. Dat noem ik nog eens voorbereiding!

Na het rijgen, begon het echte werk: het breien. We mochten eerst oefenen met het breiwerkje van Anna. Het was mijn 2e keer in 2 dagen dat ik ooit met 5 naalden had gebreid. En dan met naalden nummer 1 en draaddikte 40. Dat was een serieuze uitdaging! Maar gelukkig was Anna erg geduldig en na een paar zwaar mislukte pogingen had ik een paar steken gebreid. Wat een overwinning!

Ik mocht daarna beginnen met het breien van het naadje, want de kralenbeursjes worden rond gebreid. Daarom naai je de bodem later dicht. Dan moet je wel wat hebben om dicht te naaien ;) Vandaar het naadje.

Wie o wie kreeg het voor elkaar om met de klok mee te breien in plaats van tegen de klok in? Ja, precies ikke! Ahum, weer wat geleerd ;) Gelukkig schoot Anna mij te hulp om effe de steken terug te steken. Hieronder vind je een actiefoto van Anna (helemaal rechts).


Mari-jan in opperste concentratie ziet er als volgt uit.

 
Dapper startte ik met poging 2. Dat ging een stuk beter en ik heb zelfs een paar steken met kralen gebreid. Dan kom je erachter dat kleine kralen beter werken dan grote kralen. Je moet namelijk de kraal door de steek heen zien te wurmen. Dat gaat makkelijker met een kleine kraal dan met een grote :)

Aan het einde van de workshop had ik dit gefabriekt.


 Je ziet het, een lekker zweterig werkje :) Dus thuis heb ik het weer uitgehaald, ook ik krijg het niet cadeau. Thuis kwam ik erachter dat ik nog ergens naalden 1 had liggen van KnitPro Karbonz. Altijd handig om materiaal in huis te hebben voor momenten zoals deze. Ik wilde toch overnieuw beginnen. Dus hup gelijk de naalden uitgetest. Ik dacht: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Nog een keer uithalen! Dat moet dan maar ;)

Ik merkte dat de breinaalden van KnitPro Karbonz een stuk prettiger werkten. De traditionele breinaalden 1 vind ik erg lang. De karbonnaalden van KnitPro zijn net zo lang als sokkennaalden, maar toch oersterk door het materiaal. Je naalden moeten namelijk wel tegen een stootje kunnen met deze breitechniek. Je mag namelijk rukken en trekken aan je breiwerkje. Benieuwd hoe poging 3 eruitziet? Kijk dan snel verder.


Dat lijkt de goede kant op te gaan. Dus het blijft voorlopig bij poging 3 ;)

Ik heb de grootste lol gehad tijdens deze workshop. Ook voel ik me bevoorrecht dat ik deze breitechniek heb mogen leren. Er is weer een wereld voor me opengegaan, wat voel je je dan rijk. Anna en Quilt & Meer bedankt voor deze workshop!

Wist je dat Anna ook een website heeft en in nog veel meer andere breitechnieken les geeft? Klik hier (klikker de klik) om een bezoek te brengen aan 'Verslingerd Aan Breien'. Wat een leuke naam hè :)

Nu eerst braaf het tasje afbreien en dan is de jacht geopend naar een bijpassende beugel. Wordt vervolgd, maar het kan effe duren ;)

Tot de volgende keer!

Handwerken crasht niet
Het heeft altijd bereik 
En de accu is ook nooit leeg :)


Reacties

Dyanne zei…
Dat lijkt me een super leuke workshop. En ja wirwar: snoepwinkel
Gert zei…
Wat leuk dat je weer een nieuwe techniek geleerd hebt. Zo te zien is het heel fijntjes werken. Ben je trouwens wel eens bij Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam geweest? Daar was ik deze week, daar zijn ook veel kralenbeursjes te zien.
Anoniem zei…
Het was een dolle dag!
Na veel zwoegen en piepen bij de eerste steekjes kwam iedereen er dank zij Anna (een uitstekende lerares! toch uit. Na een poosje ging alles een stuk makkelijker.
We gaan vrolijk verder.
Groetjes van assistent Mrt.


Bedankt Gert voor de tip :) Nee ik ben nog niet naar het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam geweest. Dat komt op mijn lijstje!

Populaire berichten van deze blog

Jeanny pakt uit

3...2...1