De verbindende kantdraad

Dit blogje gaat over mijn bezoek aan de kanttentoonstelling in het Rijksmuseum.
Deze kanttentoonstelling bestond uit klassieke kanten.
De passie van Yvonne Krijgsman, één van mijn grote voorbeelden.
Een passie die wij samen delen.
Daarom draag ik dit blogje op aan Yvonne Krijgsman.

Vanaf 24 juni 2017 t/m 22 juli 2018 was de tentoonstelling Kant te zien in het Rijksmuseum.
Ik stond op 21 juli 2018 op de stoep net voordat het museum openging.
Tja, je moet er wat voor over hebben ;)
 Maar dan word je wel getrakteerd op een heel mooi ochtendlicht.



Het Rijksmuseum heeft de grootste kantcollectie van Nederland.
Daar mogen ze wat mij betreft wel wat trotser op zijn door meer tentoonstellingen te organiseren.
De tentoonstelling was opgesteld in de Special Collections.
Dit bleek diep weggestopt te zijn in een kelder.
Na wat dwalen had ik de tentoonstelling gevonden.
Maakt mij niet uit hoor, lekker rustig ;)
Ik had alleen 'last' van de suppoost die om de paar minuten achter mij heenliep.
Nou is het ook een beetje raar dat zo'n jong ding als ik helemaal bezeten ben van klassieke handwerktechnieken ;)
Maar goed, ik heb heel erg genoten!
De tentoonstelling is ingericht aan de hand van de kantgeschiedenis.
Via cutwork kwam ik terecht bij de naaldkanten zoals Reticella, één van mijn favoriete kantsoorten.



En Point de neige.


En Point de Venice.



Daarna kwam je terecht bij de kloskanten, zoals deze Hollandse kant met schattige vogeltjes.

 
Voor je het weet, komen de topstukken in beeld.
Wat dacht je van deze waanzinnige driekant shawl van gemengde kant aangekocht door Koningin-moeder Emma.
Dat kan namelijk ook nog, naald- en kloskant combineren.
Kwijl, kwijl, kwijl ;)



Daarnaast stond een prachtige Chantilly shawl opgesteld.
Chantilly combineert zo mooi organische met geometrische motieven.
Staat ook op mijn lijstje Wil-Ik-Ooit-Leren ;)


En dan komt het Brussels kloskant in beeld.
De volgende strook sierde in de 18e eeuw de rand van een tafelkleed voor een kaptafel.
Je zal het maar hebben :)


Een ander voorbeeld van Brusselse kloskant was deze albestrook uit de 2e helft van de 18e eeuw.
De bloemen zijn natuurgetrouw weergegeven.
Ik zie weer mogelijkheden om mijn liefde voor botanisch tekenen en schilderen te combineren met kantklossen ;)



Jullie weten inmiddels dat ik ook redelijk 'verslaafd' ben aan zijden.
Daarom mag deze Blonde kant niet ontbreken.
De zijden draad geeft het prachtige kant een extra dimensie.


Achter de Blonde kant stond een tafel met daarop filetkant met familiewapens van Sickinge en Jongema uit 1623.
De motieven langs de randen blijken overgenomen te zijn uit patroonboekjes van Johannes Sibmacher.


Vlakbij de filetkant stond een jurk in veterkant en machinale naaldkant uit 1900-1910.
Deze jurk was gemaakt om van een afstand te bewonderen.
Je werd wel gezien in zo'n jurk, er kwam echt wat binnen.


Tussen deze kanten stonden werkelijke pareltjes als het om naaldkant gaat.
De volgende albestrook is gemaakt in de naaldkanttechniek Point de Sedan.


Met als absolute hoogtepunt deze strook van naaldkant uit Brussel.
Wat een verfijning!
Dat wil je toch gelijk (een gedeelte) zelf gaan maken?
Nou ik in ieder geval wel ;)



 De volgende kant is geschonken door België als bedankje voor het opnemen van de Belgische vluchtelingen tijdens de 1e Wereldoorlog.
Ik vind de gestileerde tulpen in combinatie met de engeltjes die de appeltjes van oranje uitstorten.
Echt waanzinnig!
Wat een meesterwerk, woorden schieten te kort :)


Nog een toppertje was deze gekloste kraag van Irène d'Olszowska uit Brussel van rond 1905.
Er blijkt zelfs een grotere versie van deze kraag te zijn die in 1910 werd geprezen als een waar wonder.
En dat is het!



De klassieke kanten blijven mij trekken, met haar elegantie en verfijning.
Wat houd ik toch van ambachtelijke handwerktechnieken :)

Ik eindig waar ik dit blogje mee begon, met Yvonne Krijgsman.
Yvonne, ik mis je nu al.
Maar door de kantdraad blijven wij met elkaar verbonden.

Tot de volgende keer maar weer! 
Handwerken crasht niet 
Het heeft altijd bereik 
En de accu is ook nooit leeg :)

Reacties

muskaan zei…
Wow, such exquisite laces! I cannot distinguish one form from the other, but the beauty and intricacy is compelling. Thanks for sharing your passion through these pics :-)
mrtendrd zei…
Wat een mooie blog over een fantastische tentoonstelling! Gelukkig heeft LOKK verschillende boeken uitgegeven waar Yvonne aan heeft mee gewerkt.
bernard zei…
Mais qu'est devenue Irène d'Olszowska

Populaire posts van deze blog

Kralenbeursje breien

Workshop Hardanger

Stapjes op videogebied